Trots op onze geschiedenis!

Het familiebedrijf bestaat al meer dan 145 jaar en daar zijn we best trots op. We hoeven u vast niet uit te leggen dat zo’n geschiedenis hoge toppen en diepe dalen kent. Veel lief en leed werd en wordt binnen ons bedrijf gedeeld. Noem het sentimenteel of ouderwets. Wij noemen het trots en mooie tradities. We hechten waarde aan de mensen waar we voor en mee samenwerken. Ook hechten we waarde aan persoonlijk contact en daarom vertellen we u graag wat meer over onszelf.

Het verhaal van…

In een klein dorp in Groningen woont in 1869 een man die zijn eigen dranken maakt. Zijn naam is Jacob Roelof Lijfering en hij stookt zijn eigen brandewijn, bessen- en citroenjenevers. Hij verkoopt zijn drank niet alleen in zijn eigen slijterij, maar gaat met zijn 25-literkruiken ook langs de cafés in de omgeving. Zijn dranken zijn zo populair dat zijn zoon Hilko Reinder Lijfering de zaak over kan nemen. Hij laat de zaak uitgroeien tot een slijterij met groothandel. Ook zijn zoon Jacob Roelof neemt het bedrijf weer over en zo groeit de slijterij van opa uit tot een heus familiebedrijf met naam en faam in de wijde omgeving. Lijfering Dranken verhuist van het dorp Bedum naar de stad Groningen. Ze nemen in 1984 een drankhandel in Hoogezand over en in 2000 een drankhandel in Assen. Daarmee hebben ze vanaf 1984 het agentschap van Grolsch. Diezelfde brouwerij besluit echter in 2004 om de agentschappen terug over te nemen en de familie Lijfering besluit om hun bedrijf te verkopen…

Hoge toppen en diepe dalen

De verkoop in 2004 van Lijfering Dranken aan de Grolsch dochter De Klok Dranken is echter niet het einde van de handel in dranken van de familie Lijfering. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hilko Lijfering, inmiddels de vijfde generatie, neemt in 2007 afscheid van De Klok Dranken om in 2009 een drankengroothandel in Assen over te nemen. Zijn drankengroothandel groeit zo hard dat ze binnen de kortste keren hun oude pand in Groningen weer intrekken. Terwijl het bedrijf groeit, wordt Hilko ziek en hij overlijdt op veel te jonge leeftijd. Wie denkt dat dit het einde is van de handel in dranken van de familie Lijfering, heeft het mis. De familie zet samen met het personeel de schouders eronder en maken het pad af dat Hilko reeds ingeslagen is. De weg van groei. De weg van de menselijke maat, persoonlijk contact en service.