« terug

28-12-2017

Trends en ontwikkelingen in de horecabranche

Ook in de horecabranche zie je trends komen en gaan. Deze trends vind je terug in zowel concepten als dranken en gerechten. In het buitenland zie je veel populaire trends, die ook naar Nederland gaan komen. Hieronder zetten we enkele horecatrends en -ontwikkelingen op een rijtje.

Reserveren niet mogelijk

In grote buitenlandse steden kom je veel restaurants tegen waar je niet vooraf kunt reserveren. Je moet dan wachten tot er plek is. Soms wacht je in een rij. Er zijn ook restaurants waar je bij binnenkomst van de medewerker een tijdstip krijgt waarop je tafel beschikbaar is. 

De opkomst van speciaalbier

In steeds meer restaurants en andere horecagelegenheden staan speciaalbiertjes op de kaart. De normale pils blijft verkrijgbaar, maar in elk café is wel een speciaalbier verkrijgbaar. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat consumenten bier met beleving willen. Het verhaal achter een bier wordt steeds belangrijker.

De gehele dag open

In toenemende mate zijn restaurants in Nederlandse steden de gehele dag open. Het gaat om het zogenaamde ‘all day concept’. Dan kun je ieder dagdeel in het restaurant komen eten, dus ontbijt je daar ’s ochtends en kom je ’s avonds terug om te dineren.

Chef’s table

Er zijn ook ontwikkelingen die terugkomen. Neem bijvoorbeeld de chef’s table. Daarbij hebben een of meerdere tafels uitzicht op de keuken. Door de toenemende waardering en interesse voor het maken van een lekkere maaltijd, willen gasten ook graag de kok aan het werk zien. Kies je voor een chef’s table, dan kun je dat heel goed zien. Je moet voor tafel in sommige restaurants wel iets meer voor betalen.

Vegetarisch

De populariteit van vegetarische gerechten neemt verder toe. Er komt nog meer accent op groentes te liggen. Erg favoriet zijn groentes uit een eigen moestuin.
Vegetarische gerechten zijn een vast onderdeel op de menu kaart geworden.


Bron: https://miseenplace.nl/horeca-trends/