« terug

11-02-2018

Start van het horecajaar 2018

Horecabedrijven gaan in 2018 profiteren van de hoge consumptiegroei. Er zit sinds 2011 een stijgende lijn in de omzet van Nederlandse horecazaken. Dat heeft zowel betrekking op de logiesverstrekking als op eet- en drinkgelegenheden. De verwachting is dat deze groei de komende jaren aanhoudt.


Financieel gezond

De financiële gezondheid van de horeca is dus sterk verbeterd. In 2018 verwachten horecaondernemers een omzetstijging van 5 procent. De verwachte winsttoename ligt rond de 4 procent. Daarnaast is de kredietwaardigheid sterk verbeterd. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat in de branche meer investeringen worden gedaan.


Omzet- en volumestijging

Al bijna 4 jaar neemt de omzet van de horeca onafgebroken toe. De omzet steeg in alle branches, behalve in cafés. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het vierde kwartaal toe (CBS). Doordat tegelijkertijd ook de prijzen zullen toenemen, zal de volumegroei ongeveer 4 procent zijn. Dit is vergelijkbaar met de groei van de afgelopen jaren.


Omzetsamenstelling

Bedrijven in de drankensector hebben niet alleen inkomsten vanuit drank en etenswaren, maar ook behoorlijk veel is afkomstig van bijvoorbeeld zaalhuur, entreegelden, biljarts en automaten. De omzetsamenstelling per bedrijfstype ziet er gemiddeld als volgt uit: ·Café: dranken 90%, overige inkomsten 10% ·Eetcafé: dranken 55%, maaltijden 40% en overige inkomsten 5% ·Discotheek: dranken 75%, maaltijden en overige inkomsten 25% ·Zalencentrum: dranken 50%, maaltijden 35% en overige inkomsten 15%.


Kansen voor horecabranche

Welke belangrijke kansen zijn er voor de horecabranche? ·Maak (meer) gebruik van big data voor procesoptimalisatie en betere bediening van gasten. ·Het groeiende aantal (buitenlandse) toeristen biedt mogelijkheden. ·Duurzaamheid is een thema waarop een horecabedrijf zich kan onderscheiden.


Hotelbranche

Had de hotellerie in 2017 al een zeer belangrijk aandeel in de horecagroei, dat zal in 2018 ook het geval zijn. Er komen steeds meer buitenlandse toeristen naar Nederland. Bovendien gaat de keuze van binnenlandse toerisme steeds vaker uit naar een korte luxe vakantie.


Eetgelegenheden

De stijgende consumentenbestedingen hebben een positief effect op de rentabiliteit van eetgelegenheden. Door het toenemende aanbod is er wel steeds meer concurrentie. Dit zal de prijzen gaan beïnvloeden.


Vakantieparken

Bij de vakantieparken zien we ook positieve ontwikkelingen door de toename van het aantal buitenlandse toeristen. Deze markt is wel aan het verzadigen. Met name bedrijven die een unieker aanbod hebben en zich zo onderscheiden kunnen beter profiteren van het groeiende toerisme.


Personeelstekort

In de horecasector is er sprake van een groot tekort aan personeel. Dat is vooral bij restaurants en andere eetgelegenheden het geval. Goede koks zijn bijvoorbeeld lastig te vinden. Het personeelstekort kan een negatief effect hebben op de kwaliteit, waardoor consumenten op zoek gaan naar alternatieven. Daarom zijn ze in deze sector druk bezig met businessmodellen die minder afhankelijk zijn van gekwalificeerde koks.


Bronnen:

CBS
Rabobank