Horecabedrijven gaan in 2018 profiteren van de hoge
consumptiegroei. Er zit sinds 2011 een stijgende lijn in de omzet van
Nederlandse horecazaken. Dat heeft zowel betrekking op de logiesverstrekking
als op eet- en drinkgelegenheden. De verwachting is dat deze groei de komende
jaren aanhoudt.
Financieel gezond
De financiële gezondheid van de horeca is dus sterk
verbeterd. In 2018 verwachten horecaondernemers een omzetstijging van 5 procent.
De verwachte winsttoename ligt rond de 4 procent. Daarnaast is de
kredietwaardigheid sterk verbeterd. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat in
de branche meer investeringen worden gedaan.
Omzet- en
volumestijging
Al bijna 4 jaar neemt de omzet van de horeca onafgebroken
toe. De omzet steeg in alle branches, behalve in cafés. Ook het volume, het
aantal consumpties en overnachtingen, nam in het vierde kwartaal toe (CBS). Doordat
tegelijkertijd ook de prijzen zullen toenemen, zal de volumegroei ongeveer 4
procent zijn. Dit is vergelijkbaar met de groei van de afgelopen jaren.
Omzetsamenstelling
Bedrijven in de drankensector hebben niet alleen inkomsten
vanuit drank en etenswaren, maar ook behoorlijk veel is afkomstig van
bijvoorbeeld zaalhuur, entreegelden, biljarts en automaten. De
omzetsamenstelling per bedrijfstype ziet er gemiddeld als volgt uit:
·Café: dranken 90%, overige inkomsten 10%
·Eetcafé: dranken 55%, maaltijden 40% en overige
inkomsten 5%
·Discotheek: dranken 75%, maaltijden en overige
inkomsten 25%
·Zalencentrum: dranken 50%, maaltijden 35% en
overige inkomsten 15%.
Kansen voor
horecabranche
Welke belangrijke kansen zijn er voor de horecabranche?
·Maak (meer) gebruik van big data voor
procesoptimalisatie en betere bediening van gasten.
·Het groeiende aantal (buitenlandse) toeristen biedt
mogelijkheden.
·Duurzaamheid is een thema waarop een
horecabedrijf zich kan onderscheiden.
Hotelbranche
Had de hotellerie in 2017 al een zeer belangrijk aandeel in
de horecagroei, dat zal in 2018 ook het geval zijn. Er komen steeds meer
buitenlandse toeristen naar Nederland. Bovendien gaat de keuze van binnenlandse
toerisme steeds vaker uit naar een korte luxe vakantie.
Eetgelegenheden
De stijgende consumentenbestedingen hebben een positief
effect op de rentabiliteit van eetgelegenheden. Door het toenemende aanbod is
er wel steeds meer concurrentie. Dit zal de prijzen gaan beïnvloeden.
Vakantieparken
Bij de vakantieparken zien we ook positieve ontwikkelingen
door de toename van het aantal buitenlandse toeristen. Deze markt is wel aan
het verzadigen. Met name bedrijven die een unieker aanbod hebben en zich zo
onderscheiden kunnen beter profiteren van het groeiende toerisme.
Personeelstekort
In de horecasector is er sprake van een groot tekort aan
personeel. Dat is vooral bij restaurants en andere eetgelegenheden het geval. Goede
koks zijn bijvoorbeeld lastig te vinden. Het personeelstekort kan een negatief
effect hebben op de kwaliteit, waardoor consumenten op zoek gaan naar alternatieven.
Daarom zijn ze in deze sector druk bezig met businessmodellen die minder
afhankelijk zijn van gekwalificeerde koks.
Bronnen:
CBS
Rabobank